Koncertbeszámolók, zenei könyvek értékelései, zenehallgatás

Moha zenét hallgat

Moha zenét hallgat

MOONHEAD PROG FEST – Első Magyar Progresszív Rock Fesztivál

Legenda Sörfőzde Center, 2023. január 21.

2023. január 24. - Mohácsi Zoltán

312660480_8546317835385866_4194679960166489308_n.jpg

A bejegyzés eredeti megjelenési helye a koncert.hu.
A két szöveg csak nagy részben fedi egymást.

  2023. január 21., szombat  

Fotó: Mohácsiné Palásti Márta
(www.martassist.hu)

Ha zenéről van szó, s az ember a rádiót hallgatja, a tévét nézi, az tűnik fel neki, hogy nem tűnik fel semmi. Mármint ha nem csupán a mainstream muzsika érdekli. Vagy pont az nem. (Az egyetlen üdítő kivétel A Rock rádió, de a progrockot ők sem viszik túlzásba.) 

A műfaj kedvelői között van, aki úgy tartja, hogy a progrock nagy korszaka, a hetvenes évek közepével, végével lezárult, s azóta nincsen progresszív rock. Csak a műfaj ismert paneljeinek az újrahasznosítása van. Ezért nincsenek már akkora egyéniségei sem, mint amilyenek kezdetben voltak. Jól el lehet vitatkozgatni, van-e élet a Pink Floyd, a Jethro Tull, a King Crimson, a Genesis és a többiek után? 

Jelentem, ízlések és pofonok, vitatkozzon, aki akar, én meg hallgatom azt a rengeteg pazar muzsikát, amit itt-ott lelek, ajánlanak, megszólal, rám üvölt, felkavar, andalít, elképeszt, megmozgat. 

Mert, hála Istennek ma is vannak jócskán, akik művelik a műfajt.

Saxon Dave-nek, alias Szász Dávidnak, a Mandrake Moon együttes vezetőjének régi álma, hogy összehozzon egy magyar progrock fesztivált. 

  Progrock  

Progresszív rock. Ezerszínű, stílusú műfaj. Klasszikusan a rock zenei művészi igényű, összetett, kezdetben jobbára koncept alkotásait jelentette. Olyan muzsika, amely a kompozíciói jellemzőit tekintve meghaladja a rockzene mainstream határait: összetettebb, igényesebb, művészi igényű, a zenedarabok gyakran hosszabb a rockműfajon belül megszokott három-ötperces daloknál, van, hogy egy-egy szerzemény több tételből áll. Általában tehát odafigyelős hallgatást igényel. Sok esetben a rockban addig nem használt hangszerek használatával is színesíti a végeredményt. 

progressive_rock_conference_proposed_for_august_2022.jpg

  A Legenda  Sörfőzde Center  

Nem voltunk még itt. Más Legenda sörözőben igen. De ez a Center ez nagyon más. Sörözőnek hatalmas, koncerthelyszínnek klubjellegű. Melegkonyhás hely, főtt ételekkel, kedves, udvarias személyzettel. A külső kialakítása inkább gyakorlatias, mintsem otthonos vagy fantáziadús. Ebből a szempontból inkább koncerthelyszín mint söröző. 

2021-10-15.jpg

Ez csak a söröző rész egyik fele, a másik és a két koncertterem nem látszik.

  A Moonhead Prog Fest  

Idegen toll: Interjú Szász Dáviddal (Saxon Dave) a koncert fő szervezőjével.

Bár a fesztivál zanza-fesztivál volt, a meghívott zenekarok stílusának a változatossága biztosította a fesztivál-jelleget. Az elhangzott zenék nem egy-egy változat voltak adott kaptafára, hanem egy irányzat hét, különböző stílusa. S ugyan sok volt a hét óra figyelem (pont 9,3-szor több, mint amire egy átlagember kondicionálva van), ám az óránkénti változatosság nyújtott némi könnyebbséget. 

A fellépők listáját látva lehet örvendezni, hogy kapásból van hét együttes, amely ebbe a műfajba sorolható, és össze is terelhető a többiekkel. 

S lehet fanyalogni is, persze, a lista láttán. Mert ha magyar progrock, akkor az átlag zenehallgatónak nem ezek a nevek jutnak eszébe, hanem a Solaris, az East és az After Crying, a Panta Rhei vagy Varga János, és újabban az iLand. Kis megerőltetéssel talán még a Special Providence neve merülhet fel. S itt lehetne természetesen Török Ádám bármilyen Minije is, simán, különösen a Bartók-műsorral. (Török Ádám egyébként üdvözletét küldte a fesztivál résztvevőinek.) Rossz, aki rosszra gondol: ezzel semmiképpen sem azt akarom mondani, hogy az ebben a bekezdésben soroltak jók, míg a fesztivál fellépői másodrendűek lennének. Dehogy akarok ilyet mondani!

Térjünk vissza azonban a realitásokhoz! Az első, a legfontosabb, amit ki kell mondani: progrock-fesztivál még nem volt Magyarországon! (Elméláztam, mert eszembe jutott a szigetvári Prog Camp. De az mégis más, zúzósabb. Bár valahol, tény, rokonszakma, amire az is utal, hogy van fellépő-átfedés a két rendezvény között.) Akkor sem, ha ez az eredeti (és későbbi) tervekhez képest, a mostani egy zanza-fesztivál. Ám ezért a zanzáért is hálásnak kell lennünk. 

Éppen ezért úgy döntöttem, a szervezést, a helyszínt, a technikát illetően ezúttal semmit, senkit nem fogok kritizálni. (Az elsőnek megkóstolt, szűretlen, jellegtelen, íztelen világos sört nem tudom kihagyni, de a második kóstolás, aromás, harmonikus félbarna simán kiütötte az első csalódást.)

Az egyes zenekarok teljesítménye más kérdés, a személyes véleményem, véleményünk itt lesz. (Mi egész hazaúton, majd hazaérve pakolgatás, fürdés, ágyazás közben és még a lefekvés után is beszélgettünk SzFT-vel az este élményeiről.) Kezdetben, volt az írásnak egy ilyen verziója is, semmi kritikusat nem írtam a zenekarokkal kapcsolatban. Valahogy nem is lett igazán jó a cikk. S aztán SzFT unszolására („Keresd a nőt!” – tartja a mondás) átgondoltam a hozzáállásomat, s egy korzikai mondásnak engedve („Csak a barátod figyelmeztet, ha koszos az arcod.”) teszek néhány kritikai megjegyzést. Hangsúlyosan úgy, hogy minden fellépőre abszolút nyitottan mentünk be, semmiféle prekoncepciónk nem volt senki felé. 

Nem szoktam mentegetőzni, mosakodni, amikor koncertbeszámolót írok. Most mégis megteszem. Mert akkora a tiszteletem a rendezvény és a műfaj iránt. Senkit megbántani nem akarok/unk. Mi itt, ezen a koncerten is a közönség voltunk. Akinek ízlések és pofonok és nem tetszhet minden. Minden kritika, élménybeszámoló, akár kimondom, akár nem, szubjektív. Egyfelől.

Másfelől meg akkora dömping van zenéből, hogy annyi ideje a jó Istennek sincsen, hogy mindent figyelemmel végig hallgasson, akkor is, ha nem igazán tetszik. Bár megbántani senkit nem szeretnénk, már csak azért sem, mert zenei ízlésünk miatt, progrock, egy akol vagyunk, csak az irányzatokban térünk el.

Hát akkor a továbbiakban ebben a szellemben...

De mindenképpen még egyszer megszorítom a kezét és fejet hajtok Saxon Dave előtt, aki ezt az egészet megálmodta, tető alá hozta, szervezte, összevonta, kézben tartotta, és egy hónapja csak pár órát aludt naponta. S mindezt a műfaj iránti szeretetéből tette. 

(Csak halkan és csöndben, mert a kisördög nem aludt bennem. Számolgattam, saccolgattam. Egy belépő négyezer forintba került. Hét óra zenéért. Nagyon hasraütve becsülve egy koncertre körülbelül ötvenen-hatvanan juthattak be. Feltételezve, hogy voltak, akik éppen szusszantak, mosdóba mentek, sörért álltak sorba, ettek, ittak, jól mulattak, cigiztek odakint, cédéket nézegettek, oxigént kerestek, bármi. Ők legyenek szintén hatvanan. De ez a szám tutira túlbecsült. Szóval százhúsz néző. [Újra mondom, lehet, piszok nagyot tévedek!] De ha százhúsz, akkor a fellépők bevétele 480.000 forint. (A sajtós-listát feledjük el! Bár volt, de most feltételezzük, hogy ők is fizettek! Aztán felejtsük el Dave bevételét is! Meg a roadokét, a technikusokét is, azt, hogy a Legendának is fizetni kellett a termekért, szóval a világon semmit sem nézek, csak teljesen egyenlően szétosztom a zenészek között a teljes bevételt, akkor fejenként hazavihettek az egyórás koncertjükért 13.333 forintot. De mondom, ha a teljes bevételt közöttük osztjuk szét. Ha nagyot tévedek a nézőszámban, mondjuk hárommal megszorzom, az összeg akkor is negyvenezer forint. És a zenészeken kívül senki sem kapott semmit. S az Android Debrecenből érkezett [v.ö. üzemanyagköltség]. Szóval üzletnek ez, nagyon úgy fest, igen vacak business volt.)

  Hétórás koncert, de hiába fesztivál, minden érdekel  

Volt bennem némi tartózkodás egy hétórás, non stop koncerttel szemben. Ahol elsőre minden és mindenki érdekel. Az, hogy a Legendában jó sörök vannak, s az, hogy meleg étel is van, jó előjelnek tűnt, ha belefáradnék a muzsikába. 

Igazi érdeklődés a fellépő zenekarok közül bennem a Mandrake Moon és a Tompox iránt volt. Őket már hallottam. A M.A.Y.A-ra Garda Zsuzsa (Keep Floyding, Garda-Benkő Duó) miatt voltam kíváncsi. Aztán kiderült számomra, hogy a zenekar az egykori, a nagy közönség előtt ismeretlen, ám legendás You and I tagjaiból áll.

De már három egyórás koncert is három óra. S lesz ezenkívül még négy! Egek, fogjuk mi ezt bírni? Saxon személyes meghívása aztán nagyot lökött az amúgy sem tartózkodó akarásomon. És máris jelentem: bírtuk. Szerelmetesfeleségtársam ugyan a hatodik fellépőre, az Androidra elfáradt, de jómagam mindvégig simán tudtam figyelni.

A koncertek két külön teremben zajlottak, váltórendszerben: amíg az egyik teremben ment a műsor, addig a másikban folyt a színpadi beállítás. Két koncert között tíz perc szünete volt a hallgatóságnak. 

  Marcello's Mystical Mind  

Az első együttes, amiről semmit sem tudtam. A nevük tetszett. Meg az is, hogy a Porcupine Tree-hez hasonlították őket. Ami nem kis elvárást támasztott velük szemben. A koncertjükről sajnos majdnem teljes mértékben lekéstünk, másfél számot hallgattunk csak meg, de az több volt, mint meggyőző. A Porcupine Tree-s hasonlattal nem vitatkozom. Ami elsőre, különösebb odafigyelés nélkül is feltűnt, az az énekes, Török Viktor frenetikus hangja. Még sörért álltunk sorba, amikor az előttem álló úriember hozzám fordult. 
– Nagyon jó hangja van ennek az énekes srácnak! Nem tudod, hogy hívják őket? 
Kicsit gondolkodnom kellett, de tudtam. Mentségem legyen, Török Viktor is azt nyilatkozta, hogy nehéz megjegyezni a nevüket, de ha megvan, utána a kereső egyből őket adja ki. :-)

Bár késve érkeztünk meg, annyira akartam inni egy sört és elszívni egy szivart, hogy Szerelmetesfeleségtársam legnagyobb megrökönyödésére éppen csak bepillantottunk a koncertre és már mentem is kifelé. 
– Miért nem utána, Morzsám? 
Hajthatatlan voltam. Dave is ekkor jött ki egy cigire. Köszöntünk egymásnak, és egyből ezt kérdezte: 
– Skipelitek a Marcellos'-t?

Másfél szám maradt még a programból, mire bementünk. Ha nem is életem baklövése lett az a sör (ez volt, amelyik nem volt jó) és az a szivar, de utólag nagyon megbántam. Igaza volt SzFT-nek. 

Mert az MMM energiája, a zene finomságai, Török Viktor hangja mind arról szól, hogy ezt még, többször, odafigyelve is, ha lehet, fülesen át meg kell hallgatnom, néznem. S hogy valami nagyon jóról maradtam le.

A Porcupine-hasonlatot nem tudtam eldönteni. Ha nagyon akarom, van benne valami. De egyébként mindegy is. Az MMM jó, ahogy van. 

Idegen toll: egy korrekt írás, bemutatás róluk. Kedvet csinált a muzsikájukhoz. 

  Broken Springs  

Miskolci zenekar. Ebben a formában vadonatújak. Más formában nem pályakezdők. A Broken Springs 2021 szeptembere óta létezik. Vagyis friss a formáció, bár a tagok messze nem ismeretlenek egymás számára. Leginkább az maradt meg bennem a zenéjükből, hogy intelligens, lassú zene. Az énekesnőjüket Deák Juditnak hívják. 

Álltunk a fal mellett SzFT-vel, és néztük, hallgattuk a produkciót. Az első számban az énekesnő hangja alig hallatszott. Ez technikai hiba volt. Spongyát rá! Hallgattuk tovább a muzsikát, néztük a hozzá tartozó vetítést. Azt hittem, velem van a baj (ami persze nem kizárt), ránéztem SzFT-re, ő értette a pillantásomat, és némi bizonytalansággal elhúzta a száját. Tudtam ez mit jelent, hajlottam is rá. Az előző, rosszul sikerült sör íze még a számban volt. 

Mi volt a baj? Nehéz megfogalmaznom. A zene nem volt rossz. Igaz, túl izgalmas sem. Nem mozdított bennem semmit. S ebből vett még le, hogy az énekes hölgy hangja nekem nem illett a zenéhez. A nyolcvanas évek alternatív zenekarai jutottak róla eszembe. Ami nem lenne baj. Csak nekem az a muzsika, ami miatt teltházasra töltöttük a Legendát, más muzsika. Az előadás, a technikai esetlenségek más kategória, mint az előadott darabok minősége. Az előbbiek még erősíteni is képesek az utóbbit, ha az egyébként önmagában teljesen rendben van. 

Ami még feltűnt, ez több fellépőre is teljesen igaz, az előadók nem voltak jelen a színpadon. Mármint fizikailag ott voltak, persze, de szinte észrevétlenül. Erre lehetne válasz a színpad mérete, de igazából nem az. Azért nem, mert az MMM és főleg az énekese ugyancsak ott volt a maga kb. egy négyzetméterén. A Tompox bájos fuvolista hölgye ugyanekkora, tán még kisebb téren táncolta végig, és mosolyogta ragyogóvá a koncertjüket. Saxon Dave a billentyűk mögötti „ülőtáncával” élt a Mandrake Moon zenéjével (mondjuk náluk éles kontraszt volt a tesó-Szász, aki permanensen hátat fordított a közönségnek. A zene miatt megbocsátjuk. :-D ) A Druida vak (és az ebből a szempontból nagyon lényeges!) vezetője, Ricsosz olyan határozottan volt jelen, hogy nem lehetett nem rá figyelni. Az Android csuda jópofa, harsány basszerosa is megmutatta, hogy a jelenlét nem feltétlenül fizikai tér kérdése. Ahogyan Garda Zsuzsa is belakta, áttáncolta a maga terét a M.A.Y.A. koncertje alatt.

A Broken Springs ilyen értelemben egyáltalán nem volt jelen. Még a frontra került énekesnőjük sem, aki inkább megilletődöttek tűnt, mintsem önfeledtnek, hogy előadhatja az elmúlt hónapok új dalait.

(Szerelmetesfeleségtársamnak „beakadt” valami. Olvasta, hogy Beatles egy hamburgi kis kocsmában kezdte a pályafutását. Úgymond pisi-kakiért játszottak majd minden este. Nagyon hosszú időn keresztül. SzFT szeretettel biztatja a vendéglátóhelyeket: itt van rengeteg zenekar, biztosítsanak nekik permanens fellépési lehetőséget. A zenekarok közönség előtt játszhatnak (színpadi rutin megszerzése, fellépési láz legyőzése, közönséggel való kommunikáció megtanulása), a hely meg elmondhatja, hogy nála biza' élőzene van. S ha valamelyik előadó befut, elmondhatják, hogy ők adtak helyet, lehetőséget nekik, hogy nevük lehessen.)

Ami dalokkal nekem az volt a bajom, hogy minden intelligenciájuk ellenére sem kötöttek le. Egyszerűen nem találtam meg bennük, amire figyelnem kéne. 

Ne felejtsd el, én vagyok a progrock átlagközönsége, aki a zenéhez nem értve csak hallgatja, ami elé kerül! A Broken Springs-nek egyelőre egy dala van a Youtube-on, a Rachel. Ahogy Dave fogalmazott, ez a legpopulárisabb daluk, a többi sokkal összetettebb. Elfogadom. De összhatásában mégis teljesen hidegen hagyott a muzsika.

Ittunk még egy sört a következő fellépő előtt. Ez már finom volt. 
broken_springs_01.jpg

Idegen toll: interjú a zenekarral

  Druida  

A Druida egy önvallomásuk szerint is besorolhatatlan zenekar. A lent linkelt interjúban az együttes vezetője, Szepesi Richárd elmondta, hogy az együttes első látásra észlelhető különlegességén túl, tudniillik, hogy két nem látó tagjuk is van, sokkal lényegesebb, hogy a zenéjükben jobbára túl kevés vagy túl sok valami ahhoz, hogy egy-egy adott stílusnak megfeleljenek. Így alapvetően a progrok-fesztiválról is kilógtak valamelyest. Ha mindenképpen aggatnom kellene rá valami címkét, még a spirituális folk-rock lenne a legtalálóbb, de jellemző, hogy még ez is félrevezető. 

A multihangszeres zenekarvezető, Szepesi Richárd kiváló énekes is, jórészt ő a dalok szerzője is.

Amit most írok nem kifigurázás. Ismét csak kijön belőlem az átlagember, aki koncertre is jár. A zenei élményt nem gyengítette, csak a figyelmet terelte el nagyon, hogy Ricsosznak (itt a koncerten hallottam, hogy így becézik őt) több alkalommal váltania kellet a hangszerét. A furulyája egy zsákban rejtőzött a mikrofonállványra akasztva. Ami zsákot, a zsák száját Ricsosz vagy megtalálta, vagy nem. A szólógitáros nem egy esetben sietett a segítségére, hogy Ricsosz le ne késsen a legközelebbi zenei mondanivalójáról. 
Nem tudom, hogy van ennek a szituációnak valami sztenderd megoldása, úgy általában, csak most nem állt rendelkezésre, de ha nincsen, akkor valamit kezdeni kellene vele. Azért, mert én, a közönség, simán elnézem, megértem, miért történik mindez. De összhatásában mégis az elmémbe furakszik egy szó, amit a tisztelet és a zenei élmény minősége követelte elismerés miatt ki nem mondanék hangosan. De már legalább kettőnkben megfogalmazódott: szerencsétlenkedés.. (Ahogy leírtam, elpirultam, még így is, ahogy ülök a gép előtt, kettesben egy szobában SzFT-vel.)
Több esetben nem tudtam a zenére figyelni, mert drukkoltam Ricsosznak, hogy időben beletaláljon a zsákjába, vagy meg tudja lelni a zsák száját, hogy kiemelje onnan  gyorsan a hangszerét. Egy külön állvány, egy övre csatolható, bepattintós tok, vagy valami... 

A zene hol rockos, hol folkrockos volt, majdnem Kormoránosan nagyívű dallamokkal, de minden patetikusság nélkül. Hallgattam a Druidát, és egyszerre azon kaptam magamat, hogy ülve is jár a kezem-lábam. Függetlenül műfajoktól, fuvola-elhelyezésektől, mindentől. Mert jó ez a zene.. 

– Kicsit más, mint az egyéb itteniek, de tetszett! – született meg Szerelmetesfeleségtársam verdiktje. S csakugyan!

Idegen toll: interjú Richárddal, az együttesről elég sokat elmond.

  Mandrake Moon   

Számomra a Mandrake Moon egyértelműen húzónév volt ezen a fesztiválon. Ha rájuk gondolok, egyértelműen az jut eszembe, hogy ők a magyar Emerson, Lake @ Palmer. Csak éppen nem hárman vannak. S persze minden  hasonlítgatás félrevisz. De gondolj az ELP lendületére és virtuozitására, és azonnal lesz kapaszkodód a Mandrake Moonhoz. De az egyértelmű, hogy SzFT is, én is elfogultak vagyunk a muzsikájukkal. Neki egyértelműen ez lett az este nagybetűs Zenéje. 

Vannak muzsikák, amik nem tetszenek. Rengeteg fajta és féle. Aztán van, ami tetszik, szívesen hallgatom, értékelem is, de pont. S van jó néhány olyan, amit szívesen hallgatok, nagyon tetszik, s „ott mozdul meg, valahol mélyen a szívemben” a reakcióm. Amikor legbelül érint meg, amit hallok. Lehet ez bármilyen zene, nem vagyok szemellenzős stílus-fan. Nem kezdem el sorolgatni, mi minden tartozhat ide. A legszélesebb stílus-palettát képzeld magad elé (a lakodalmas rock, hip hop és a rap tuti kivétel). 

De tudod, az van, hogy immár elmondhatom: a Mandrake Moon, bár még csak kétszer voltam koncertjükön, perceken belül el tud juttatni abba az állapotba, amikor „csak a zene van”. Intellektuális sorozatorgazmus. Vagy mi. Megint azon kaptam magamat, mint az utóbbi koncertjükön is, hogy kiesik a külvilág, csak a színpad van, ahonnan a muzsika érkezik. S ahogy érkezik áthat bennem mindent. E' van, ez kell szeretni. Szeretem. 

Megható volt, hogy a Mandrake Moon a színpadra hívta a Druidás Ricsoszt is egy szám erejéig. Ezúttal a nyakába akasztottak egy billentyűsort. S megint a furulya: volt egy pillanat, amikor nem tudta hová tenni, szüksége volt a kezeire. S mert használnia kellett a kezeit, hát az álla alá szorította nagy hirtelen a furulyát... Hjaj, szegény!

A következő, immár vérforraló szó, ami úgy öt másodperce ki is zökkentett a zenéből, az a szó volt, amit a fogyatékkal élő emberek legkevésbé szeretnek hallani: szánalom. De a muzsika feledtette. 

Értem én, hogy kis ország, icipici piac, kicsi ismertség, de abban bizonyos vagyok, hogy a Mandrake Moon világszínvonalú zenekar. Nagyon drukkolok nekik. 

Saját toll: tavaly voltunk, Szerelmetesfelségtársam és én egy zártkörű pincekoncertjükön. Számomra az év koncertje volt. S nem egyáltalán nem azért, mert most nem mentünk sokfelé. Írtam róla a koncert.hu-nak is, és az írást később felraktam a blogomra is. (A koncert.hu-s szerkesztőm később azt mondta, a legjobb írásom lett.) 

  Tompox  

A mezőny nagyközönség előtt is legismertebb neve. Vagyis izé, nem így, hogy Tompox, hanem ha úgy mondom, hogy Pócs Tamás, a Solarisból és a Napoleon Boulevard-ból. Meg a VHK-ból és a Pókderbyből. Meg a Szintézisből. De a Tompox egyértelműen a Solarisra hajadzik. Ha másért nem, a permanens fuvola miatt.

A pályafutásuk kezdetén Solaris dalokat is játszottak. Olyannyira, hogy az együttesnek több névváltozata is volt, ami a Solarisra utal: Solaris Fusion, Solaris Tribute Band, Nostredamus.

A zenehallgató ember sajnálja, hogy legendás együttesek széthullanak, darabokra esnek. Aztán meg hatalmas adag kárpótlás van abban, hogy a darabok mekkora értékeket képesek teremteni, önálló életre kelni. Adott esetben maguk is legendákká lehetnek. 

A Tompox esetében tudtam, milyen zenére számíthatok, de a színpadon látva őket volt két hatalmas pozitívumuk. Az egyik, hogy sokkal élettelibb volt élőben a zene mint az albumaikon. A másik, hogy nagyon üdítő volt a fuvolás hölgy, Kovács Sára Dizna szép arcú mosolya és folyamatos jókedve. A kedvességét a zenekar tagjai is értékelték, mert hol ezzel, hol azzal mosolygott össze. 

A zene meg baromi jó, na, összetett, vidám, néhol jazzes is, néhol döngölős is, meg szép is. Az utolsó számban a szólók lehetősége gyönyörűen járt körbe a zenészek között, s ezzel a Tompox megnyerte az este első, zenén belüli közönségtapsát. 

A Tompox rendszeresen fellép a Legenda Centerben. Még nem sikerült teljesen ráizzítanom SzFT-t, de én szeretnék ott lenni a legközelebbi koncertjükön. 

Idegen toll: egy interjúsorozat első része a passzio.hu oldalán (az interjú alján ott a link a folytatásra).

  Android   

Önmagában az a tény, hogy több alkalommal koncerteztek a Djabe-val, akikkel pedig Steve Hackett volt egy színpadon, roppant ígéretessé tette a zenekart. Valamint az a tény is beszédes, hogy negyven éve (!) vannak együtt. Sajnálatos: ehhez képest mindössze hat lemezt adtak ki, abból az egyik egy sajátjuk feldolgozása. S azért csudálatos, hogy negyven év alatt sikerült még a nevükkel se nagyon találkoznom. Sajnálhatom... 

Amikor beültünk a koncertre már kicsit fáradt voltam. SzFT már nagyon. De a második-harmadik számuk úgy elkapott, hogy az csuda. Ennek következtében ma gyakorlatilag egész nap őket hallgattam. (Amikor nem, akkor a Mandrake Moon cédéjét, amire tegnap lecsaptam a cd-s pultnál. De láss csodát, Androidot többet.) Megint az a fránya hasonlítgatás, de hogyan is lehetne máshogyan szavakkal elmondani a zenét? Képzeld magad elé az első két-három East lemezt, aztán tegyél hozzá egy kis, hm, Camelt, meg klasszikus motívumokat, és népzenét. Azért abba gondolj bele, hogy a Toborzó című kompozíciójuk nem más, mint az A jó lovas katonának című népdal, amit aztán a Háry János című operettben Amade László Toborzó című versének részleteivel egészítettek ki. Meg van kutyulva rendesen, mi? S még ebből is remek darab született!

A zenekar jókedvű, jó humorú, basszerosát, Nikolin Zoltánt (aki énekesnek is príma volt, és aki, hogy a saját szavait idézzem, oldotta a zene komolyságát) SzFT az egyszemélyes szavazásán elsöprő többséggel a fesztivál Legnagyobb Fellépő Arcának szavazta meg. (Én másik két díjat, a Legszuggesztívabb Előadó és a Legkedvesebb Hangulatfelelős díját osztottam ki. Bölcs megfontolás és hatalmas egyetértesben az utóbbit a Tompoxos fuvolás hölgyének.az előbbit Saxon Dave-nek ítéltem.) 

Az Android nekem a fesztivál felfedezettje, újszülöttnek minden negyvenéves zenekar új. De pont azt a fajta zenét művelik, amit nagyon kedvelek. 

Idegen toll: az Android igen jól sikerült honlapja

  M.A.Y.A. (Music as You Are)  

A  legnagyobb elvárásom a M.A.Y.A-val szemben volt. Garda Zsuzsa frenetikus hangja miatt. A zenekart a YouTube-on már hallgattam, de nagyon kíváncsi voltam, miképpen szólnak élőben. 

Nem tudom, a fellépők sorrendjét miképpen határozták meg a szervezők, Saxon Dave vagy a zenészek. Ha nem sorshúzás történt, akkor az este lezárójának lenni egyfajta méltóság. De legalábbis elismerés. Akár a múltnak, akár a jelennek szól. 

Idegen toll: 

A 90-es évek egyik legkomolyabb magyar progresszív rock zenekarának, a You and I együttesnek egykori tagjai 2017 tavaszán határozták el, hogy az “EXIT” című album zenéjét újra megszólaltatják, színpadra viszik. Az EXIT koncertek hazai és külföldi sikerein felbuzdulva a zenekar tovább bővítette repertoárját új számokkal.

A M.A.Y.A. - Music as You Are hamisítatlan, eredeti  progresszív rock / art rock muzsikát játszik erőteljes, dallamos énekkel, Rickenbacker basszus sound-dal, gazdag billentyűs hangszereléssel, szenvedélyes gitárszólamokkal és rengeteg ütős effekttel gazdagítva. 

Ahogy a bevezetőben mondtam, Garda Zsuzsa hangjával pozitívan elfogult vagyok. Egy aquincumi Keep Floyding előadáson figyeltem fel rá: úgy vagy még jobban énekelte a The Great Gig I the Sky-t, mint ahogyan az az eredeti verziójában szól. Tudom, hogy ezzel nem keveset állítok. De állítom. Aztán hallottam őt Benkő Zsolt gitárjátékára énekelni az Ebihal büfében. Ott, azzal a kamarakoncerttel is komoly elvárásokat támasztott önmagával szemben. A hangja egyből beszintezti a zenét, amihez hozzáadja. Jelen esetben a M.A.Y.A-t. 

Garda Zsuzsa ugyancsak élt a színpadon. Ezzel komoly kontrasztot hozott az összképbe: az együttes férfitagjainak végletes visszafogottsága olyan élesen szembekerült a Zsuzsából sugárzó energiával, hogy felmerült a kérdés, vajon a zenészek élvezik-e, amit csinálnak? A passzivitásuk, adott valami, mi is a jó szó... talán komikumot Zsuzsa fizikai előadásának. Ami, aláhúzva hangsúlyozom, nem önmagában volt komikus, a zenészek „röghözkötöttsége” váltotta ki. Az egyöntetű statikusságuk túlmozgásnak nyilvánította Zsuzsa táncát, hajrázásait, mindazt, ahogyan a testét a zene aláhúzására használta. De tulajdonképpen ez teljesen mellékes. A hidegzuhany most következik. (Hjaj nekem!)

Ez az a rész, ami miatt az írásom első verziójában úgy döntöttem, a zenekarok felé semmilyen kritikával sem fogok élni. Mert nem akarok senkit sem megbántani, s mert maga az esemény annyira fontos, hogy minden hiba és hiányosság felett szemet kellene hunyni. S mert egyáltalán, de egyáltalán nem akarom Garda Zsuzsát megbántani. Ezért mosakszom már előre is. De úgy vélem, meg fogom bántani. (Hüphüp...)

A M.A.Y.A. nagyon jó zene. Számomra nem annyira izgalmas mint mondjuk a Mandrake Moon, nem ragad magával annyira összetettségében mint az Android, stb. De jó zene. Van benne némi sterilitás. (Ez nem szitokszó. A Mandrake Moon-nal szemben SzFT számára a Tompox volt túl steril. Én meg azt is csak egy paraszthajszállal élveztem kevésbé mint a Mandrake Moon-t.) De sterilitás nekem például az iLand muzsikájában is van. Mit értek ez alatt? Amikor érzed, hogy a zenészek marhára figyelnek arra, hogy minden hangot úgy játszanak, ahogyan kell, és a hangok szigorú rendje egy nagyon rendben való zenét ad. Ami zene rockzene. S itt van az ellentmondás kulcsa. A rend és a rockzene viszonyában. De ettől még lehet jó egy ilyen rockzene is. Csak nagy eséllyel nem együttlélegzésre, hanem  őszintén udvarias eismerésre késztet

Hallgattam a koncertet és azon kaptam magam, hogy unatkozom. Nem akartam ilyet tenni. Tiltakoztam is ellene. Elsősorban a Zsuzsa iránti tiszteletem miatt.

Ráadásul azt is nyugtáznom kellett, hogy nagyon nem vagyok kibékülve azzal az énekkel, amit hallok. Mert a Keep Floyding-ban és a Garda-Benkőben nem ezt hallom. (Itthon feltettem a nemrégiben megjelent albumukat, és nyugtáztam, hogy ok, ez stúdiófelvétel, de mégis visszajön, amit az Ebihalban hallottam: Zsuzsa hangjának elementáris ereje, s az erőben rejlő szépsége is. Ha kell lágy és gyöngéd, ha kell üvölt, ha kell, tud karcos is lenni... és így tovább. Nos a M.A.Y.A-ban, hogyan is mondjam... Mondja helyettem SzFT, aki egyszer csak így fordult hozzám (pedig ő is több mint lelkes volt a Keep Floyding koncert közben/után Zsuzsával kapcsolatban): 
– Musical. Nem olyan? 
S némi vonakodással rá kellett bólintanom. S az énekszólam tette azzá. 

Nem tudom pontosan az okot. Zsuzsa fogta vissza magát, a kompozíciók nem hagyták érvényesülni a képességeit? Fogalmam sincsen. Amit hallottam most tőle, abból hiányzott minden izgalom, minden, ami csettintésre késztetne. Nekem úgy festett, tudod, én vagyok a zenenemértő, csak szerető átlagközönség, minden dalban ugyanazt énekelte, ugyanúgy, és olyan fekvésben, hangmagasságban, ami egy idő után (jaj, de fáj leírni!) zavaróvá vált. 

Megjegyzés: talán mégis a kompozíciók az oka... Amikor eljátszottak két You and I dalt, valami életre kelni látszott. Az is igaz, hogy az egyik egy hosszabb instrumentális résszel kezdődött,amikor Zsuzsa le is jött a színpadról. Csak a zenekar szólt, Zsuzsa nélkül, egy régi kompozíciót játszva, és élni kezdett a produkció. Majd láss csodát, Zsuzsa felment, amikor az énekes rész következett, és nem változott semmi, maradt az élet! 

SzFT-vel megegyeztünk abban, hogy akkor lett igazán főnix az előadásból, amikor a Tompoxos Mátyás Szabolcs beállt közéjük és együtt lenyomták a döngölős Yes-számot, az Owner Of A Lonely Heart-ot. (Amely az egyedüli Yes-nóta volt, ami a slágerlistákra került). Nem a dal ismertsége, nem is a viszonylagos egyszerűsége, a popularitása volt az ok. Valami változott a színpad atmoszférájában. Vagy a dal, hangulata vagy Szabolcs jelenléte adta, de szikrázott a produkció. S láss újra csodát (ma ilyen csodás nap van): bár messze nem ez a dal az, amelynek eredetijében még Jon Andersonnak is össze kell szednie magát, de amikor Zsuzsa itt énekelt, hirtelen mintha kiszabadult volna a bűvöletből. Mert az addigi, keskeny nyomtávú musical-esség semmivé lett, és bár ugyanúgy az előző falzett tónusra volt szükség, mégis fákat döntögetett, ahogy énekelt. 

P. S.: Átküldtem az írásomat a koncert.hu-nak. A szerkesztőm belenyúlt az írásba. A M.A.Y.A-ról szóló részt az ittenihez képest lerövidítette és belinkelt egy általam nem ismert videót a Haragvó istenek című számról. Most hirtelen háromszor meghallgattam. Ez igen, keresgélem az államat a földön!

Jelentem, ha a koncerten ilyesféle dalok szóltak volna, kilóra meg lettem volna véve, és hazarohanok az egyik kalapomért, aztán vissza, hogy le tudjam venni előttük.

Nagy gyorsan elémsorakoztak egyéb M.A.Y.A kompozíciók. Mint például ez is. Egyszerűen, már bocsánat, de qva jó! 

Ezek után egyyértelmá, hogy a fesztiválra összeálított  setlist-jük nem volt szerencsés. Vagyis amit írtam, szigorúan erre a koncertre vonatkozik, s nem általánosítható!

 

  Mindösszesen  

elmondhatom, hogy egyfelől felesleges volt aggódnom, a koncert hossza miatt. Meg az elkalandozó figyelmem miatt. Meg a kettő összjátéka miatt. Meg amiatt, hogy végig állni kell. Meg bármi miatt. Mert semmi sem volt igaz. 

Felesleges nem volt, mert úgy látszik, jót tett viszont a drukkolás a rendezvénynek. Jócskán vannak zeneszerető emberek Magyarországon. Dávid is azt írta a Facebookra, hogy az érdeklődők száma jóval meghaladta azt, amit ő elképzelni tudott. Ebből persze adódtak kellemetlenségek is (a sörfőzde rendezvényt is vállalt be az estére, egyetlen hölgy szolgálta ki a húsz méteres sort, ezért aki inni akart, óhatatlanul lecsúszott erről-arról. De ahogy Dave fogalmazott, nem tudhatták ők sem, mennyien lesznek, és a söröző egy héten egy-három napot van csak nyitva (mást mondott a bejárati ajtón levő tájékoztatás és mást mond a Facebook). A későbbiekhez ez az este jó viszonyítási alap lesz.

A szervezés egyébként igen jól sikerült, a hangosítással is csak a Broken Springs előadása alatt volt komolyabb, az én fülemnek is érzékelhető probléma. 

Ahogy Dávid leírta, példaértékű volt mindenki hozzáállása, a helyszín dolgozóié, a szervezőtársaké, a technikai személyzeté, az előadóké és a közönségé is. Mindenki köszönhet mindenkinek mindent. Elsősorban mi, a közönség.

Tehát: köszönjük szépen!

thx.jpg

S ahogy SzFT fogalmazott hajnali egyes ágyba dőlésünk előtt közvetlenül: 
– Köszönöm, hogy elvittél! Ha lesz még ilyen menjünk akkor is, jó?
Hát naná, hogy persze, igen!

   *   

2023. január kétharmada, koncert után két nappal, hétfőn. De még szabin. Na, ma volt az a nap, hogy nem csináltam eddig semmit, ülök, írok, kávét főzök, és várom, hogy Szerelmetesfeleségtársam végezzen a munkájával, hogy elmehessünk a könyvtárba. Megérkezett az előjegyzett Douglas Murray-könyv. 

A bejegyzés trackback címe:

https://mohabacsizenethallgat.blog.hu/api/trackback/id/tr1618029826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása