Koncertbeszámolók, zenei könyvek értékelései, zenehallgatás

Moha zenét hallgat

Moha zenét hallgat

Molnár György – Tóth Péter: Omega ​a gitár mögül (Ahány kép, annyi történet)

Érdekes, informatív, de végső soron súlytalan kis színes a Stones utáni legöregebb zenekarról

2022. január 30. - Mohácsi Zoltán

molnar_omega_a_gitar_mogul.jpg

A bejegyzés eredetileg a koncert.hu-n jelent meg, 
de a könyves blogomon is megtalálhatod.

Molnár György az a szakállas fazon az Omegából, akinél gitár van, néha cilindert hord, néha meg fehér, a lába között térdig lógó nadrágot. S aki, hála a Teremtőnek, még él az együttesből. A másik taggal, Cikivel, azaz Debreczeni Ferenccel együtt.

S Molnár Elefánt György a harmadik Omega tag, aki könyvet írt magáról, az együttesről.

Az első Mihály Tamás volt. Hááát... Már a könyv címe is, Basszus! Omega! Nem kicsit ilyen volt a könyv is.

A második, aki könyvet jelentetett meg, Benkő László volt. Igaz, a könyvet valójában Havas Henrik jegyzi. Nem mondom, hogy emiatt nem lettem rá kíváncsi, de tény, hogy a könyvtárba sem rohantam érte, s ha meg ott voltam, mindig elfelejtettem megnézni, bent van-e. Az, hogy megvegyem eszembe sem jutott. 

S akkor itt van a harmadik, könyves Omega-tag. Hát lássuk, mit tud, amikor nem gitárol, hanem mesél! 

Elefánt könyve ha nem is grandiózus, de elegáns, szép kiadvány. Kemény fedlapos, színes fotók tömkelegével, plusz védőborítóval. Külön erénye a lábjegyzetek sokasága, amivel megmagyaráz fogalmakat, bemutat személyeket, megismertet intézményekkel, amik, akik manapság már nem kézenfekvők a frissebb generációk számára. Ez nagyon tetszett. Ahogyan a kötet végi, részletes diszkográfia is. Bár ebből hiányoltam

  1. a nem itthon megjelent,
  2. az utólag, nem a maga idejében kiadott lemezeket (200 évvel az utolsó háború után)
  3. és a feldolgozás albumokat (Rapszódia, Szimfónia,, Oratórium), amelyek szintén szerves részei az Omega munkásságának. A Volt egyszer egy Vadkelet bekerült a listára. A másik három nyilván azért, mert azokon Molnár György nem játszik. 

Semmi sem lehet tökéletes. Viszont tökéletlenségében árulkodó. De erről majd később. 

*

Mondom is a lényeget azonnal. Annyira kikívánkozik. S mert teljesen értelmetlenek látom, hogy összefoglalását adjam az Omega pályafutásának. Még annak is, hogy az együttes tragikus aktualitásairól beszéljek. Bár minden tiszteletem az elhunyt tagoké, Mihály Tamásé, Benkő Lászlóé és Kóbor Jánosé. Az utóbbi, ahogyan azt az együttes egyik első számú fanjától tudom, a zenekar fő motorja volt. Akkor is, ha nem volt éppen könnyű ember. 

Szóval az Omegának a jelek szerint sajnos vége, a Testamentum volt az utolsó lemezük. 

*

Elefánt könyve azonban nem zenekar-temetés. Elefánt könyve, és itt jön a kettővel ezelőtti bekezdésben említett lényeg: nem tudom, micsoda. Csak azt, hogy mi nem. Közelítsük hát meg erről!

Nem visszaemlékezés. Nem az együttes története. Nem élet- vagy önéletrajz. Nem kibeszélés. Sokkal inkább sztorizgatás, történetmorzsák az együttes és Elefánt életéből. Kronologikusan ugyan, de semmiképpen sem a teljesség igényével. A kötet ugyanis ugyancsak vékonyka. Különösen ahhoz képest, hogy mennyire tele van képpel. Mondtam, hogy szép album. 

Szóval sztorizgatás. Ahogyan az alcím ígéri. 

Ha már, akkor én is. Ez egy olyan sztori, ami inkább vallomás.

Nekem Molnár György, el nem mondom, mert nem tudom, miért, nem volt szimpatikus. Mint jelenség. Semmi konkrétum. Benyomás. Prekoncepció.

Pozőrnek tűnt, Meg felületesnek. Nem, nem a zenében, nem a zenéjében, hanem emberként. Most mondhatnám, hogy a könyve ezt tulajdonképpen alá is húzza, mert az is felületes. Akkor is az, ha egyébként nagyon érdekes.

Nem hozott Elefánthoz közelebb Szekeres Tamás állandó vendégszereplése sem az Omegában. Nem értettem, mit keres ott egy ilyen képességű gitáros, és miért állandó vendégzenész, miért nem tag? Ha már...

(Ezt a Genesis esetében ugyanígy nem értettem, trióként funkcionáltak és folyamatosan sokan voltak a színpadon, de mindig ugyanazokkal a személyekkel sokan. Chester Thompson ült mindig a dobok mögött, ütötte úgy a dobokat, ahogyan Collins, mégsem volt Genesis-tag.)

Amikor egy veszprémi koncerten megnéztük őket, mármint az Omegát, olyan érzésem volt, hogy Elefánt Szekeres vendégzenésze. Aki néha előre engedi őt, mert udvarias. 

De a könyv mégis változtatott a meg nem alapozott véleményemen, hozzáállásomon. Azért, mert hozzátett valamit az Elefánt-összképemhez. 

Megtudtam például, hogy technikai téren Elefánt volt a zenekar esze. Nem egyedül, de főleg.

Meg hogy az üzleti életben sem elveszett ember. Szerelmetesfeleségtársam most mondja, hogy több éve perel, mert egy filmhez engedély nélkül felhasználták az Addig élj-t. 

Meg azt is, hogy kutatta a természetben előforduló szabad energiákat. Jó, nem tudom, milyen szinten, de több év munkája van neki benne. 

Ezeket nem gondolta nem volna róla. Azt mondják, mindig az első benyomás az igaz. Hát ezúttal, úgy tűnik, a mondás nem igaz. 

Bocsánat, Elefánt!

mihaly_omega_a_gitar_mogul_1.jpg

 *

S akkor egy kellemetlen észrevétel. Az Omega utolsó évei minden zajos siker ellenére meglehetősen békétlenek voltak. Szekeres Tamás mellett a színpadon feltűnt egy basszeros hölgy, Szőllösi Kati. Miközben Mihály Tamás meg eltűnt onnan. Ötven év után. Vagy negyvenhét. Még ez is kérdéses. Misi 2014-ben lépett fel utoljára az Omegával, de Kóbor csak 2017-ben jelentette be a kilépését a zenekarból... Még ez sem volt egyszerű. 

Mihályban egy felcsúti koncertezés politikai mellékhangja verte ki a biztosítékot. Elefánt számára pedig a templomi koncertezés nem fért össze a rockzenével.

Aztán Elefánt, bár tag maradt, nem vett részt a komolyzenével megtámogatott Omega-lemezek készítésében. Amik, ugye, nincsenek is benne a könyv diszkográfiájában. Mondtam, hogy árulkodó a hiányuk. 

– Á, komolytalanok ezek az átiratok! – legyintett hosszú-hosszú évekkel ezelőtt egy ismerősünk. Én is legyintettem volna őrá, ha nem éppen egy Omega koncertről jöttünk volna, ahol mi a nézőtéren ültünk, ő meg nem ott. – Egy komolyzene nem attól az, hogy hegedű, meg cselló van benne. Aki ezeket az átiratokat készítette, túl sokat nem tudott erről az egészről. 
Kicsit elgondolkodott. 
– Volt egy angol billentyűs nálunk, valami rockegyüttesben játszott. Na, az tudott! Nem csupán játszani, hanem ismerte, tudta, hogy mi az a komolyzene. Ilyen nagyobb darab ember volt, sok szakállal. Tiszta ősz. És nagyon híres az együttese. 
Kutakodtam az agyamban, kire gondolhat, ki járt nálunk, aki rockzenész, szőrős, és nagyon híres az együttese. 
– Jon Lord? – próbálkoztam. 
Az ismerős felderült. 
– Igen, igen, ő volt az!
– Bakker, te komolyan egy színpadon játszottál Jon Lorddal? 
– Nem olyan nagy dolog az – legyintett, mintha ilyesmi mindennap megeshetne vele bármelyik utcasarkon. – De mondom, na, ő értett a zenéhez!  

Elefánt ezekkel a feszültségekkel nem foglalkozik a könyvben. Deklarálja is, hogy azért nem, mert többre becsüli az Omegát annál, hogysem az utolsó idők konfliktusait emelje ki az ötvenkilenc év történetéből. Méltányolható és tiszteletre méltó törekvés. Aztán meg valahogy mégsem.

A helyzet az, hogy a könyv egészének a felületességét ez méltányolandó és tiszteletre méltó törekvés aztán végképp tönkre teszi. Azért is, mert ez a törekvés például annyira nem erős Presser és Laux '71-es kilépésével kapcsolatban. Akkor sem, ha azóta már többször álltak egy színpadon, és Presser számokat is írt az Omegának.  Az ötven évvel ezelőtt történteket szemmel láthatón még mindig nem sikerült feldolgozni. 

Másfelől pedig azért csupa szépet elmondani egy házasságról, amely a válás állapotában ért véget az egyik fél halálával, annyira nem fair dolog. Mert ahogy Saul Bellow állítja az Augie March kalandjai-nak az elején: 

Ha egy valamit elhallgatsz, elhallgatod azt is, ami belőle következik. 

Vagyis az elhallgatás is egyfajta hazugság. S mert sajnos jelen esetben halottak is vannak a történetben, velük szemben is érvényesülni kellene az „igazat vagy semmit”-elvnek. 

A véleményem ellen állítható, hogy igazam lenne, ha ez a könyv az Omega története lenne. Miképpen nem az. Csak egy ahány kép, annyi történet, sztorizgatós album. De még azt sem várhatjuk, hogy a képek és a szöveg között szoros legyen az összefüggés. Van nem egy kép, amiről egy sor szöveg sem sincsen. 

Aminek, éppen ennél fogva, voltaképpen se füle, se farka. Bevallom, minden tiszteletem ellenére megcsapott a kihasznált konjunktúra gondolata. A magam részéről a könyv megjelenéséig bekövetkezett két Omega-tag halála tényét tekintve az udvariasság és az elhallgatás számomra valahogy tiszteletlenebb, mintha Elefánt beszélt volna a konfliktusukról. Még akkor is, ha azokat a maga szempontjából mesélte volna el.

S akkor, bár erről a szerző(k) természetesen mit sem tehet(nek), mire a könyv megjelent, elment Mecky is. 

mihaly_omega_a_gitar_mogul_2.jpg

*

Vagyis a könyv ellentmondásos. Semmiképpen nem tekinthető AZ Omega-könyvnek.

Az IGAZI Omega-könyv még megírásra vár. Olyan embernek kellene megírnia, aki soha nem volt az Omega tagja. Elefánt könyve egy jóértelemben vett melléktermék az Omega történetének. Külső megjelenésében impozáns, tartalmában érdekes, összhatásában felemás melléktermék.

Amikor véget ért, csak lestem magam elé: mint amikor a film vége felé elmegy az áram, úgy ért véget a könyv. Olyan semmilyenül, sehogyan sem . Éppen Elefánt gitárjairól beszélgettünk, aztán csatt, ennyi volt, csácsumi... 

S emiatt el is kezdtem gondolkodni, vajon az eddigieknek volt-e valami, bármi koncepciója? Vagy mindössze annyi volt a koncepció, hogy senkit (mármint Lauxon és Presseren kívül) meg ne bántson a történetek felidézésével? Az, hogy a könyvben fel sem merül az összegzés szándéka, egyértelmű. Megjelenhetett volna az együttes bármely korszakának idején, amolyan kis színesként. Aminek meg van a maga funkciója, a maga értéke, főleg a maga élvezeti értéke, de a helyzet az, hogy nagy hiányérzet akkor sem lenne, ha nem lenne. 

Eltekintve attól a ténytől, ami magától értetődőn nem lehetett eredeti cél: Molnár Elefánt György valamelyest közelebb került hozzám. De ez annyira szubjektív, hogy csak csuda, és túl nagy jelentősége nincsen. Vagy ennek van igazán..

Van egy elefánt a borítón. Molnár György meg Elefánt névre hallgat. Az összefüggés, a kauzalitás nem derül ki. Pedig Csehov óta tudjuk, ha az első színben feltűnik egy pisztoly, annak legkésőbb az utolsóban el kell sülnie! 

mihaly_omega_a_gitar_mogul_3.jpg

A képek a könyvből származnak

Alexandra, Pécs, 2021, 152 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789635822423

6/10

2022 januárjának utolsó előtti hévégéje, vasárnap hajnal. Ülök a szűk konyhánkban, egy fonott karosszékben, egy meleg paplan mögöttem és az ölemben, bolyhos, barna takaró a lábamon, a fülemben az Omega Oratóriuma szól, egy kávé már belülről melegíti a bendőmet. Hajnalodik. Mellettem két képregény, amiről még írnom kellene. Ezek a hajnalok a szívem csücskei. Annyi lehetőség van bennük, és annyi békesség. 

S a Mandiner oldalán megjelent egy cikk, amely arról szól, Bill Gates azt mondja, hamarosan igazán pusztító járvány érkezik. Mivel Gates a kérdésben nem szakember, viszont részvényes Vuhanban, igazán félelmetes a hír. A Mandiner pedig nem pletykalap... 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mohabacsizenethallgat.blog.hu/api/trackback/id/tr8616824804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyingizik 2022.02.02. 09:53:42

Folytassuk az őszinte és szókimondó gondolatokat! Az Omega története az utolsó olyan albumával, amin még volt 1-2 jó szám (Babylon 1987 ) véget ért. Utána max nosztalgia-búcsúkoncert zenekar, plusz időseknek szóló, gyengített utánérzés alsó közép kategóriás számokkal. Elefánt pedig - ahogy a posztban is olvasható - nem túlságosan kivételes tehetségű gitáros - és akkor még udvarias és tisztelettudó voltam.
Legkésőbb a Népstadionos retro koncert után el kellett volna tűnniük. Csak a speciális magyar viszonyoknak köszönhetően - aki egyszer itt befut a kategóriájában, ami jelen esetben "stadion rock" - annak élete végéig szóló örökbérlete van pár ezres néző előtti fellépéseire. Sőt ugye mivel ők a 60-as évek óta gyűjtik rajongóikat ez esetenként 10-15 ezres is lehet. (Mondjuk épp a nyugdíjasoktól hallottam a morgást a klasszikus zenei albumok/koncertek kapcsán. Ők (is) a rockos Omegát szerették.)

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2022.02.02. 16:46:26

@Gyingizik:
Én nem vagyok ennyire szigorú. Tény, ami tény, számomra az utolsó egy az egyben elfogadható lemez „Az arc" volt, a XI-et, ahogy a „Babylont" se nem volt alkalom, hogy egy az egyben végig hallgattam volna.

Ennek ellenére azért az, hogy utána mindössze nosztalgia zenekarrá váltak volna, már csak azért sem igaz, mert a „Babylon" után született még négy stúdióalbumuk. Simán elismerem, harminhárom év alatt nem túl nagy termelékenységre vall, hogy mindössze négy, de legalább született. S néhány dal ezekről igen remek lett. De az is igaz, hogy „Babylon" utáni lemezek egyszerűen szarul szóltak. Az utolsó, „Testamentum" volt a negatav csúcs. Sajnos Kóbor nem hagyta magát zavartatni mások véleményétől.

Másrészt lehet vitatkozni a közönség létszámán, de azért egy Népstadion-koncert úgy hetvenezer embert jelent. Még a Veszprém Arénába is, ahol utoljára láttam az Omegát (a Hősök terét figyelmen kívül hagyva) hatezren férnek el. Lehet vitatkozni, ki miért megy Omega koncertre, de volt rájuk érdeklődés. Lehet, hogy azért, amit te is említettél. De tény, hogy ők azért sok mindent letettek az asztalra. (Nekem ezért volt mulatságos, amikor a Karthago „40 éve együtt" szlogennel ünnepelte magát. Mintha folyamatos lett volna a lemezkiadásuk és a koncertezésük a negyven év alatt.)

Molnár és a gitárja. Ahogy és amennyire én meg tudom ítélni, az Omega egyik zenésze sem (volt) kiemelkedő a maga instrumentumján. De az összhatás mégis pompás volt. Ha nem is voltak éppen progresszívek, de a hetvenes években született albumaik szerintem mai füllel is pompásak. Vagyis együtt tudtak valamit, amit külön-külön nem. A szólólemezeik erről tanúskodnak.

Az tény, hogy abban van valami elképesztő, hogy Szekeres Tamás Molnár György háttérgitárosa...

Gyingizik 2022.02.02. 17:07:50

@Mohácsi Zoltán: Fanyalgásom ellenére megerősítem hogy a fénykor beat-rock-űrrock korszak albumai tetszettek. Kedvenc: Csillagok útján.

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2022.02.08. 15:46:48

@Gyingizik:
Megértem. A „Nem tudom a neved”-től a „Gammapolis”-ig nem tudnék választani. Tán még „Az arc” is idevehető. Ezeket nem tudom, hányszor hallgattam, és mindig hatalmas élvezettel tettem.

A XI. valami nagyon rossz elektronikus semmiség lett, utána meg olyan többé-kevésbé hallgatható lemezek születtek. Lyukasra egyiket sem hallgattam, csak voltak rajtuk jó dalok. Ebben igazad van
süti beállítások módosítása