Koncertbeszámolók, zenei könyvek értékelései, zenehallgatás

Moha zenét hallgat

Moha zenét hallgat

godfater. – Budapest Park, 2023. 09. 27.

A százkarú magyar rockzenekar, avagy nagyon tömören: azt' a ...va mindenit neki!

2023. október 02. - Mohácsi Zoltán

364089479_304809768786427_5862719185290817292_n.jpg

A beszámoló eredetileg a koncert. hu-n jelent meg.

ALAPOK

Tátrai Tibor nyughatatlan. Idén hetvenegy éves, de nem bír magával.: tavaly új együttest alapított, ez a godfater. Így, kis g-vel. Pedig Tátrai mögött így is tetemes életmű áll. Gitározott ő már mindenhol is, ahol míves muzsikát lehetett művelni: Kárpátia (ez természetesen nem a mai Kárpátiát jelenti), Tűzkerék, Juventus, Syrius, Olympia, Generál, Török Ádám és a Mini, Új Skorpió, Hobo Blues Band, Magyar Atom, Boom Boom, Latin Duó, Tátrai Band, Tátrai Trend, És most a godfater. Amelyben nem ő az egyetlen, aki virtuóz a maga hangszerén. Mindnyájan azok.

Amely együttesben mindenki más kölyöknek számít mellette. Az együttes tagjairól a következőt olvasom a Rock Diszkont oldalán, a 0 címet viselő (a 0 az nulla) cédéjük alatt. 

Borlai Gergő lassan kijárhat a világsztár titulus, vagy félezer lemezen játszott már együtt neves hazai és külföldi muzsikusokkal.

Az énekes-billentyűs Szebényi Dani manapság korosztályának egyik legjobb hangja, vezéregyénisége, kétszáznál is több felvétel közreműködője, dalait pedig már 100 milliónál is többen hallgatták meg a különböző streaming felületeken.

Gotthard Mihály gitárosvirtuózban sokan Tibusz méltó partnerét látják, szakmai berkekben ismerik és elismerik, szintén megannyi formációban (többek között az Ocho Machoban) megfordult már.

Kéri Samu a Berklee Egyetem eddigi első és egyetlen magyar basszusgitárosa, a legfiatalabb a társaságban, a zenekari szinten ez az első komoly megmérettetése, játékával kiválóan illeszkedik az igen előkelő társaságba.

Közreműködik:
Lengyel Johanna – vokál
Zabos Regina – vokál

Aki árgus szemekkel figyeli az urakat, több magyar formáció berkein belül is találkozhatott velük. Ami a tájékozatlanok számára talán meglepő, számos jazz-lemezen is. Borlai Gergő együtteseit, együttműködéseit fel sem sorolom, annyian vannak. Szebényi Dani a Kowalsky meg a Vegá-ból érkezett. 

A 0 CÍMŰ LEMEZ

Valamint azt, hogy a lemezt élőben, javítások nélkül vették fel a parádi Freskó étteremben. Hoppá és hűha! Egyébként nem voltak gátlásosak, gyakorlatilag az egész anyagot rögzítették képen is, majd felnyomták a YouTube-ra. 

324749452_568943181748536_8943280965756460703_n.jpg

A magam részéről alapvetően semmi bajom a cover-dalokkal, de különösebben nem is keresem őket. Van, amelyik jól sikerül, van, amelyik nem annyira.

A második godfater. dal, amit meghallgattam az eredetiben Deák Bill Gyula által énekelt Ne szeress engem volt. Amely dalnak az újra játszása Bill után: Isten-kísértés. Az, hogy legalább akkorát üt ez a feldolgozás mint az eredeti, elsősorban és mindenekelőtt Szebényi Dani érdeme. Meg sem próbál úgy énekelni mint Bill, ez eleve lehetetlen vállalkozás lenne, ám ezáltal a maga képére és hasonlatosságára formálva a dalt erőlködés és izzadtság nélkül felnő hozzá. Amikor hallgattam a godfater.-t azt mondtam: ilyen nincsen. Aztán mégis volt. Innentől már teljesen meg voltam véve. Nem mintha Tátrai neve nem lett volna elég. De a helyzet az, hogy bár Tátrai játéka mindig lenyűgözött, a zenék, amikben játszott, nem mindig visszhangzottak a lelkem mélyén. Most de és azonnal. Függetlenül attól, hogy saját vagy feldolgozás-dalokat játszottak. Az első lemezen 4:3 győztek a feldolgozások.

A cédé 2023-ban Fonogram-díjat kapott. (Mondjuk ezt nem értem, mert hol van még az év vége? Lehet, hogy időszakokat vizsgálnak, és Fonogram szempontból az év nem januárral kezdődik...) 

A KONCERT 1.: Aron Andras & the Black Circle Orchestra

A koncert előtt egy nappal belehallgatgattam az előzenekarnak hívott formáció zenéibe. Két-három dalt teljes egészében meghallgattam, majd teszegettem odébb és odébb a videókat. Azon gondolkodtam teszegetés közben, vajon mi indokolta a meghívásukat a godfater. elé? Nem a zenei minőség, hanem a stílus tette fel velem a kérdést. Mert amit hallottam az az én ízlésemnek túlságosan countrys volt. Ami persze simán lehet jó, meg kedvelheti is, aki kedveli, de a magam részéről Mark Knopfler figyelésével is akkor álltam le, amikor a szólólemezei erőteljesen ebbe az irányba mozdultak el. Mert én viszont annyira nem kedvelem.

Jelen esetben nagyobb baj, hogy a Budapest Parkban fellépő két zenekar stílusa köszönőviszonyban sincs egymással, s azért, már csak az előzenekar védelmében is, valami sokkal godfater-kompatibilisebb muzsikát játszó társaságot kellett volna lelni. Ez volt a véleményem a YouTube-ot hallgatgatva. 

Az még megütötte a szememet, hogy Áron Andrásnak azt írta valaki, hogy az élete egyik legnagyobb áldása, hogy ismerheti őt mint embert és mint zenészt. Mármint a hozzászóló Andrást. 

img_20230927_191042.jpg

Fotók: Mohácsiné Palásti Márta (www.martassist.hu)

Aztán amikor színpadra léptek és eljátszottak néhány dalt, konstatáltam, hogy amit a YouTube-on hallgattam, az úgy volt igaz, ahogy hallgattam: a muzsika jól szól, egyben van, igen, countrys. Egyébként a közönségnek, aki nem mi voltunk, tetszett: dalról dalra nagy tapsot kaptak. Mi pedig (mi, azaz Szerelmetesfeleségtársam és én) ki tudtunk kérni két sört, meg még kettőt, szelfizgettünk, és közben beavattam őt a godfater. kivagyiságába. Mármint, hogy ki kicsoda az együttesben. 

Nem kritizálok ennyi tetszésnyilvánító embert, minden adott, hogy mi mentünk szembe az autópályán. Nekem továbbra sem illett egy cseppet sem össze a két zenekar. Hogy a countryt nem szeretem, nem az ő hibájuk. Tegnap kiderült, így tizenöt év után, hogy SzFT sem szereti. 

A KONCERT 2.: godfater.

Most van az, hogy nincsenek szavak. Illetve vannak, csak túl nagyok. Szerelmetesfeleségtársam fogalmazta meg a koncert háromnegyedénél: 

Voltunk idén egy csomó koncerten, de ez „A” koncert!

Ugyanis nem volt olyan dal a setlist-ben, amelyiket ne élveztünk volna. De komolyan: egytől-egyig rendben volt mindegyik.

„Rendben volt”... mennyire nem fedi le ez a szó, amit hallottunk! Dehogy, nem csupán rendben voltak ezek a dalok... Nekifutok újra! 

Az, hogy a godfater. repertoárjának több mint a fele feldolgozás, nem alibi az alkotóválságra. Mert a kezük alatt olyan új ruhát, köntöst kaptak a muzsikák, hogy csoda lett belőlük, s amelyik előtte is az volt, az még nagyobbá vált. 

Mondtam, hogy nagy szavak jönnek... 

De még előbbről kell kezdenem! A godfater. zenészei mindnyájan a hangszerük virtuózai. Rendben, hogy ezt eddig is tudtuk, csakhogy egészen más olvasni a dinoszauruszról olvasni, képeskönyvben nézegetni, mint amikor a sarkon befordulva ott áll előttünk. 

img_20230927_204544.jpg

*

S akkor ott a színpadon öt zenei nagyágyú, közöttük is a Godfater Tátrai Tibusz, alias magyar gitárkirály, és amikor muzsika lesz ötük jelenlétéből, akkor több minden nem történik meg. 

  • A zenekar nem Tátrai kísérőzenészeiből áll össze, hanem Tátraival együtt egy zenekart alkotnak. Egyenlő jogokkal, improvizációs lehetőséggel, színpadi jelenléttel. 
  • Ezt annyira vedd komolyan, hogy még a két nem csupán szép és csinos vokalista hölgynek is biztosítottak szólólehetőséget! A Ne szeress engem végén minden hangszer nélkül, a dal befejezéséül Dani szöveg nélküli énekbe kezdett. Amit átvett az egyik hölgy, majd ismét Dani, majd a másik hölgy, majd Dani, majd az egyik hölgy, etc. De így volt olyan, hogy az egész BP Parkot kizárólag egy-egy vokalista hangja töltötte be! 
  • Bármennyire világklasszis az összes zenész, egy pillanatig sem vált köldöknézős öncélúság a muzsikából. 

*

Aztán azt képzeld el, hogy egy eddig basszerból diplomázott egyedüli magyar basszeros, aki eddig együttes nélküli volt, nincsen rockzenei előélete, olyan szólót nyom le, hogy 

  1. Szemmel sem tudod követni a kezét.
  2. Közben is muzsika szól a keze alól.
  3. Olyan ovációt és tapsot kap a szóló végén, hogy az csuda!

img_20230927_204930.jpg

*

Meg azt is próbáld elképzelni, hogy a dobos, aki mondj egy nevet, azzal is játszott már, és három szólólemeze van (mondom: dobos!) és bír némi felesleggel, minden dalt dobszólónak tekint, mégsem ver szanaszéjjel egyet sem, és bakker, nem hiszed el: MOSOLYOGVA dobolta végig a koncertet! Ez komoly, Isten bizony! Most mondjam, hogy például az eljátszott két Skorpió számból, az Álljatok meg!-ből és a De jó lenne haver-ből uszkve trash metált csináltak, s Borlai úr azt is mosolyogva ütötte végéig? 

Azon tűnődtem, hogy ha nekem egy számot végig kellene vernem az ő energiájával, hát utána hordágyon vinnének ki, végkimerüléssel. Ha egyáltalán és nem koporsóban. 

img_20230927_204924.jpg

*

Igen, Dani. Az ének és a billentyű. Hol volt ez az ember az eddigi életemből? Jó, a Kowalsky meg-ben, de az én életemből hol volt? Mind billentyűileg, mind énekileg... 

S itt egy pillanatra stop! A tegnap este egyetlen kritikája, hogy Dani énekhangosítása nem volt az igazi. Halk volt és kivehetetlen. Ha nem ismertem volna dalszövegeket, hát innen lehetőségem sem volt megismerni őket. A felkonfok teljesen elvesztek, bármennyire is koncentráltunk. 

panorama.jpg

*

Mondjam el azt is, hogy például Tátraiban annyi alázat van/volt, hogy nem egy helyen teljes szólókat engedett át a fiatal gitárvirtuóznak? De nem ám csak szólócskákat, hanem komplett szólókat. Volt, amit ketten játszottak, és Tibusz volt a rövidebb. 

*

Az első számtól olyan vibráló energia jött a színpadról, hogy azt elmondani nem tudom. Paks 2-őt a godfater. színpadképessé tette. Vagy mi... Jöttek, láttak, győztek, felszántották, felsózták, felemelték, átölelték a közönséget. 

img_20230927_204625.jpg

Nekem koncertenként csak egy-két olyan pillanat szokott bekövetkezni, amikor az van, hogy csak a zene van. Amikor tetőtől-talpig átjár a muzsika, bennem, nekem szól minden hang, felemeltetem, összezúzatok, újjászületek, szó nincsen, csak egymásba kapcsolódó, fonódó hangok, hangszerek vannak. 

Nos tegnap a godfater. koncertjén, eskü, minden számnál jött ilyen pillanat! Már a harmadik esetben azt mondtam, több már nem jöhet. De rendre és sorra tévedtem. Mindegy volt, hogy általam ismert vagy ismeretlen dalról volt szó. 

*

Fent voltunk a VIP teraszon. Jó volt ülni. De azt hiszem, soha többet nem megyünk oda. Rockkoncerten voltunk és a mellettünk pult mellett állók üvöltő beszélgetése, röhögése, kurjantásai nagyon zavarók voltak. Fel nem foghattam, mi a fenének jöttek el a koncertre, s ha már, akkor miért a VIP-teraszra, s ha már oda, akkor a francért nem azt figyelik, mi zajlik a színpadon. S ha meg nem érdekli őket, hát akkor.... 

Hazafelé összekaptunk SzFT-vel. Az összekapás témájának semmi köze nem volt az este csodájához. Amit megszentségtelenítettünk. De előtte még áradoztunk egy jó nagyot arról, amit láttunk, hallottunk. 

img_20230927_204620.jpg

Minek kellenek ide mindenhonnan jött rockzenészek, amikor nekünk ilyenek vannak talonban?

Véget ért a koncert, de én ma hajnalban is azzal ébredtem: belül szólt tovább a muzsika. A munkába menet végig hallgattam először a teljes lemezt, aztán bestofoltam. Rajongok A Hold a földön című számért, de a szövegét csak nagyon töredékesen értem. Esetleg valakinek, írásban...? 

A bejegyzés trackback címe:

https://mohabacsizenethallgat.blog.hu/api/trackback/id/tr4218222879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása